Najnowsze zmiany w wyszukiwarce Google (Marzec)

Google po raz kolejny poinformowało nas o zmianach w prowadzonych w wyszukiwarce w ostatnim miesiącu. Tym razem w zestawieniu znalazło się aż 50 aktualizacji.

Poniżej prezentujemy najważniejsze i najciekawsze według nas zmiany wprowadzone w marcu.

  • Autouzupełnianie z symbolami matematycznymi. Google analizując zapytania do autozupełniania, zazwyczaj normalizuje je tak, aby lepiej odpowiadały przewidywaniom użytkowników. Wprowadzona zmiana miała na celu dołączenie kilku znaków: “+”, “-”, “*”, “/”, “^”, “(“, “)” i “=” i tym samym ułatwienie wyszukiwania popularnych równań, np. [e = mc2] lub [y = mx+b].
  • Poprawki w indeksowaniu symboli. Google zazwyczaj ignoruje znaki interpunkcyjne w zapytaniach. Teraz na podstawie analizy ciągu znaków w zapytaniu zaczęło indeksować następujące symbole: “%”, “$”, “\”, “.”, “@”, “#” oraz “+”.
  • Linki witryny. Linki witryny, czyli linki, które pojawiają się pod wynikami wyszukiwania i prowadzą do innych stron danego serwisu są tworzone w procesie offline, który analizuje strukturę i inne dane dotyczące witryny, aby określić najprzydatniejsze dla użytkownika linki. Google poinformowało, że po raz kolejny zaktualizowało dane używane w tym procesie.
  • Rozszerzone linki witryny. Google uruchomiło rozszerzone linki witryny dla przeglądarek mobilnych, zapewniając lepszą organizację i prezentację linków witryny w wynikach wyszukiwania.
  • Lepsze indeksowanie stron profili. Google poinformowało, że poprawiło wszechstronność indeksowania publicznych stron profili w swoim indeksie na ponad 200 serwisów społecznościowych.
  • Poprawki w wynikach do zapytań nawigacyjnych. „Zapytania nawigacyjne” to zapytania, które sprawiają wrażenie, że użytkownik usiłuje dostać się do określonej strony, np. [New York Times] lub [wikipedia.org] . Choć obsługa takich zapytań może wydawać się oczywista, istnieje kilka problemów, np.: użytkownik nie zna właściwego adresu URL, szukany adres jest domeną zaparkowaną (bez treści), etc. Wprowadzona aktualizacja miała na celu poprawę wyników dla takich zapytań.
  • Lepsza obsługa zapytań z o charakterze zarówno nawigacyjnym, jak i lokalnym. Niektóre zapytania mają charakter zarówno nawigacyjny (są skierowane na konkretną stronę), jak i lokalny. Wprowadzona zmiana poprawia równowagę w takich wynikach i sprawia, że trafne wyniki nawigacyjne i lokalne pojawią się wysoko w wynikach wyszukiwania.
  • Odświeżone przewidywanie zapytań dla obrazów we wszystkich językach. W zeszłym miesiącu Google ulepszyło przewidywanie zapytania dla obrazów w jęz. angielskim. Teraz aktualizacja objęła wszystkie języki.
  • Dostrojenie algorytmu SafeSearch. Google wprowadziło kilka zmian do algorytmu SafeSearch. Zmiany te polegały na poprawie sposobu klasyfikowania tak, aby był bardziej inteligentny i dokładny oraz znalezieniu nowego sposobu na to, aby prawdopodobieństwo pojawienia się treści dla dorosłych w wynikach wyszukiwania było mniejsze, w przypadku kiedy użytkownik nie szuka takich treści.
  • Zmiany w traktowaniu tekstów zakotwiczeń (ang. anchor text). Google wyłączyło jeden z klasyfikatorów tekstu zakotwiczenia (widocznego tekstu pokazującego się w linku). Badania Google wykazały bowiem, że bardziej skuteczne są inne metody analizowania tekstu zakotwiczenia, więc wyłączenie tego klasyfikatora miało przyczynić się do poprawy oceny trafności.
  • Lepsza interpretacja i wykorzystanie tekstu zakotwiczenia (ang. anchor text). Google poinformowało, ze ulepszyło systemy, które są wykorzystywane do interpretacji tekstu zakotwiczenia, oraz określenia jak bardzo istotna może być dana kotwica dla konkretnego zapytania i witryny.
  • Lepsza świeżość w wynikach wyszukiwania video. Google poprawiło świeżość wyników wyszukiwania treści video. Dzięki temu lepiej wykrywane są stare materiały i częściej wyświetlane nowe filmy.
  • Wyniki wyszukiwania dla tenisa. W Google.com pojawiła się nowa funkcjonalność pokazującą wyniki dla rozgrywek tenisowych w czasie rzeczywistym na początku strony z wynikami wyszukiwania. Spróbujcie wpisać [maria sharapova] lub [sony ericsson open].
  • Aktualizacja systemów opierających się na danych geograficznych. Google posiada wiele sygnałów, które oparte są na danych geograficznych (podobnie do danych, które są wyświetlane w Google Earth i Google Maps). Wprowadzona zmiana miała na celu aktualizacje niektórych z tych danych.
  • Ulepszenie wykrywania nazwisk. Ulepszony został system wykrywania nazwisk, szczególnie nazwisk celebrytów.
  • Mniej synonimów “sibling”. Jednym z głównych sygnałów, które Google bierze pod uwagę przy identyfikacji synonimów jest kontekst. Na przykład, jeśli słowo „kot” często pojawia się wraz z terminami „zwierzak” oraz ”futrzasty”, tak samo jak w przypadku „kociątko”, algorytmy mogą zgadywać, że „kot” i „kociak” mają podobne znaczenia. Problem polega na tym, że niekiedy taka metoda wprowadza „synonimy”, które tak naprawdę są różnymi podmiotami należącymi do tej samej kategorii. Kontynuując przykład: psy także są „futrzastymi zwierzakami” – tak więc może się zdarzyć, że słowo „pies” może być niewłaściwie wprowadzone jako synonim dla słowa „kot”. Google postanowiło więc zaktualizować system zajmujący się wyszukaniem tych synonimów „sibling.
  • Lepsza trafność i wydajność synonimów. Kolejna poprawka wprowadzona do systemu synonimów polegała na wyeliminowaniu podwójnej logiki. Bardziej precyzyjną jest też teraz identyfikacja odpowiednich synonimów w przypadkach, gdy istnieje wiele „kandydatów” na synonimy w różnych kontekstach.
  • Większa precyzja w wykrywaniu starych stron. Wprowadzona zmiana poprawia wykrywanie dawno nie aktualizowanych w indeksie stron poprzez oparcie się na bardziej istotnych sygnałach. W rezultacie użytkownikom wyświetlana jest mniejsza ilość dawno nie aktualizowanych stron.
  • Ulepszenia wykrywania języka w automatycznym uzupełnianiu. Automatyczne uzupełnianie opiera się co do zasady na języku wyświetlania w celu określenia dla jakiego języka wyświetlać sugestie. Dla większości języków Google próbuje także wykrywać język zapytania użytkownika poprzez analizę skryptu. Wprowadzona zmiana rozszerza to działanie na chiński, japoński i koreański. W efekcie użytkownik, który nie „wyłączy” IME, nadal będzie otrzymywać sugestie w języku angielskim, jeśli tylko zacznie wpisywać terminy w tym właśnie języku.
  • Więcej sugestii w automatycznym uzupełnianiu poprzez przepisywanie na bieżąco przedrostków zapytania. W ramach tej zmiany Google przepisuje na bieżąco cząstkowe zapytania w celu odczytywania większej ilości sugestii potencjalnie odpowiadających zapytaniu użytkownika.
  • Przycisk +1 w wyszukiwaniach dla większej ilości krajów i domen. W marcu Google dokonało internacjonalizacji przycisku +1 na stronach wyników wyszukiwania dla dodatkowych języków i domen. Przycisk +1 w wyszukiwaniu ułatwia udostępnianie rekomendacji innym bezpośrednio z wyników wyszukiwania.
  • Odświeżanie interfejsu użytkownika wyników lokalnych na tabletach. Google zaktualizowało interfejs użytkownika wyników lokalnych na tabletach tak, aby zajmowały mało miejsc i były łatwiejsze do przeglądania.
  • Lepszy ranking aplikacji i interfejs na urządzenia przenośne. Google wprowadził zmiany, dzięki którym użytkownikom szukającym aplikacji przy pomocy urządzeń mobilnych, prezentowane są bogatsze wyniki wyszukiwania: pojawią się ikony aplikacji, gwiazdki ocen, ceny i przyciski pobierania (ułożone tak, by lepiej dopasować się do małych wyświetlaczy).

Źródło: http://insidesearch.blogspot.com/2012/04/search-quality-highlights-50-changes.html

Skomentuj artykuł:

Loading Disqus Comments ...
Loading Facebook Comments ...