Ocena linków i inne tajemnicze zmiany w Google

Zmiany w wyszukiwarce GoogleGoogle po raz kolejny pochwaliło się zmianami jakościowymi w swojej wyszukiwarce. 40 aktualizacji w ciągu miesiąca to rekord pod tym względem. My prezentujemy ważniejsze i ciekawe według nas zmiany wprowadzone w lutym.

 

Klasyfikacja linków

Link evaluation. We often use characteristics of links to help us figure out the topic of a linked page. We have changed the way in which we evaluate links; in particular, we are turning off a method of link analysis that we used for several years. We often rearchitect or turn off parts of our scoring in order to keep our system maintainable, clean and understandable.

Zmiana kwalifikacji linków, czyli zmiana sposobu wykorzystywania cech linków do określania tematyki linkowanej strony oraz wyłączanie lub zmiana elementów systemu punktacji linków. Zmiana została ze zrozumiałych względów sformułowana ogólnikowo, ale z punktu widzenia SEO może być bardzo ważna. Linki w algorytmie wyszukiwarki Google odgrywają bardzo dużą rolę, są też najczęstszym sposobem manipulowania wynikami, więc modyfikacje mogą mieć konkretne konsekwencje. Jakie cechy posiada link? Najważniejsze właściwości linku to:

  • tekst odnośnika
  • przekazywany PageRank
  • otaczający tekst
  • położenie na stronie (nawigacja, sidebar, stopka)
  • atrybuty title, type i rel (nofollow, author, …).

 
David Naylor zwrócił uwagę na sformułowanie we are turning off a method of link analysis that we used for several years. Google stwierdza, że wyłącza (a nie wyłączyło) metodę analizowania linków stosowaną przez lata. Można zatem spodziewać się stopniowych zmian w rankingach stron. 

Opisy rozszerzone związane z zakupami

 
Do tej pory opisy rozszerzone (ang. rich snippets) związane z zakupami dostępne były tylko w USA, Japonii i Niemczech. Wdrożenie opisów rozszerzonych dla produktów we wszystkich krajach to istotna zmiana w prezentowaniu stron produktów w wynikach wyszukiwania. Znaczenia nabiera poprawne stosowanie metadanych na stronach produktów, które w opisie rozszerzonym w wynikach wyszukiwania będą mogły posiadać cenę, dostępność oraz ocenę i liczbę recenzji.

Opis rozszerzony produktu w wynikach wyszukiwania

Opis rozszerzony produktu w wynikach wyszukiwania

Opis rozszerzony dla strony produktu powoduje jego wyróżnienie na tle innych wyników tekstowych i może znacząco zwiększyć współczynnik klikalności (CTR) wyniku wyszukiwania. 

Lokalne wyniki wyszukiwania

Improvements to ranking for local search results. [launch codename „Venice”] This improvement improves the triggering of Local Universal results by relying more on the ranking of our main search results as a signal.

Google wprowadziło poprawki w rankingu lokalnych wyników wyszukiwania, które mają zwiększyć znaczenie głównego rankingu stron, jako czynnika. Oznacza to, że lokalne wyniki wyszukiwania będą w większym stopniu zależały od ogólnej oceny strony, a w skrócie – rośnie znaczenie linków dla lokalnych wyników wyszukiwania. Po za tym poprawiono sposób określania czy zapytania oraz strony mają charakter lokalny.

Lokalne wyniki wyszukiwania

Lokalne wyniki wyszukiwania

To jednak nie wszystko. Na blogu Blogstorm zauważono, że oprócz wyników lokalnych (z pinezką), wyniki lokalne pojawiają się wśród standardowych organicznych wyników wyszukiwania dla zapytań nie zawierających nazwy miasta. 

Pozostałe zmiany w wyszukiwarce Google

 

  • uniwersalne wyniki wyszukiwania będą pokazywać grafiki dla większej liczby zapytań – znaczenie optymalizacji obrazków i zdjęć może wzrosnąć
  • trafniejsze wykrywanie oficjalnych stron – wiele stron oznaczonych błędnie jako oficjalne straci to wyróżnienie
  • poprawienie wykorzystania synonimów – efektem może być większa liczba stron w wynikach wyszukiwania, zawierających synonimy zwrotów użytych w zapytaniu
  • zmiana generowania rankingów dla zapytania site: – zapytania z operatorem site: mają zwracać bardziej zróżnicowane wyniki
  • mniej duplikatów w rozszerzonych linkach witryny – mniej powtarzających się opisów w linkach witryny, które mają być generowane w większym stopniu w oparciu o zawartość strony niż treść zapytania
  • wprowadzenie nowych sygnałów mających przyspieszyć wyświetlania świeżej zawartości w wynikach wyszukiwania (termin freshness pojawia się w kontekście kilku wprowadzonych aktualizacji)
  • poprawienie opisów rozszerzonych w wynikach wyszukiwania dla kanałów wideo
  • diagnozowanie choroby na podstawie dolegliwości
  • nadchodzące koncerty w pobliżu lokalizacji użytkownika w wynikach wyszukiwania pod oficjalną witryną artysty (na razie tylko angielskojęzyczna wyszukiwarka Google.com).

 

Wśród kilkudziesięciu zmian można znaleźć kilka aktualizacji, które mogą mieć znaczący wpływ na wyniki wyszukiwania. Informacje od Google są dość ogólnikowe, ale nie należy oczekiwać bardziej szczegółowych komunikatów. Serwis Search Engine Land zwrócił się kiedyś do Google z prośbą o doprecyzowanie informacji zawartych w miesięcznym podsumowaniu zmian. Odpowiedź była jednoznaczna – wpisy zawierają wszystko to, co Google chce udostępnić publicznie. Pozostaje obserwowanie, testowanie i śledzenie wypowiedzi osób z branży SEO. A praktyka uczyni z nas mistrza :)

Skomentuj artykuł:

Komentarze

  1. Simon (TheBlog.pl) pisze:

    zobaczymy jak to sie odbije na pozycjonowaniu, mam nadzieje ze pozytywnie dla stron ktore rzeczywiście „coś wnoszą” :)

Loading Disqus Comments ...
Loading Facebook Comments ...