Ochroń się przed aktualizacją Pandą

Ochrona przed aktualizacją Panda
Aktualizacja Panda z założenia powinna dotknąć nie tylko witryny kopiujące treści, ale również takie, których zawartość zostanie uznana jako niskiej jakości, mało wartościowa dla użytkowników. Jest oczywiste, że Google nie ujawni poszczególnych czynników algorytmu swojej wyszukiwarki. Mimo to warto wsłuchiwać się w informacje i rady pochodzące prosto od pracowników Google. Uważny obserwator między wierszami wyczyta z nich pożyteczne wskazówki dotyczące działania algorytmu i elementów, które warto uwzględnić przy optymalizacji SEO witryny po wprowadzeniem aktualizacji Panda w Polsce.

 

Wujek Google dobra rada

W związku z wdrażaniem algorytmu dobrych jakościowo witryn (inaczej aktualizacji Panda) Google przygotowało zestaw pytań, które mają pomóc w ocenie jakości witryn internetowych. Pytania te są bazą, na podstawie której mogą być opracowywane poszczególne elementy algorytmu, którego zadaniem jest odróżnienie witryn wysokiej jakości od serwisów słabych jakościowo. Trzeba podkreślić, że przy opracowywaniu aktualizacji algorytmu uwzględniono na początkowym etapie ludzki punkt widzenia przez zaangażowanie użytkowników do oceny jakości witryn internetowych.
 

Oczami zwykłego użytkownika

Ocena jakości witryny przez Pandę
Jeśli jesteś webmasterem, właścicielem witryny lub zajmujesz się optymalizacją serwisów internetowych pod kątem wyszukiwarek, zadaj sobie na początek pytania zasugerowane przez Google w odniesieniu do artykułów i podstron w ocenianej witrynie:

  • Czy masz zaufanie do informacji przedstawionych w artykule?
  • Czy artykuł jest napisany przez eksperta lub fascynata, który zna dobrze temat, czy też temat jest potraktowany powierzchownie?
  • Czy witryna posiada zduplikowane, nakładające się lub zbędne artykuły w tym samym lub zbliżonym temacie z nieco zmienionym zestawem słów kluczowych?
  • Czy byłbyś spokojny podając dane swojej karty kredytowej tej witrynie?
  • Czy witryna zawiera ortograficzne, stylistyczne lub rzeczowe błędy?
  • Czy tematy są podyktowane rzeczywistymi korzyściami czytelników witryny, czy też serwis generuje zawartość, próbując trafić w zagadnienia, które mogą osiągać wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania?
  • Czy artykuł dostarcza oryginalną zawartość lub informacje, raporty, badania i analizy?
  • Czy strona dostarcza znaczącą wartość w porównaniu do innych stron z wyników wyszukiwania?
  • Jak duży nacisk jest kładziony na kontrolę jakości zawartości?
  • Czy artykuł opisuje całość tematu i uwzględnia „obie strony medalu”?
  • Czy witryna jest uznawana za autorytet w danej dziedzinie?
  • Czy zawartość jest produkowana masowo, zlecana dużej liczbie autorów lub rozłożona w dużej sieci witryn, co powoduje, że poszczególne strony lub witryny nie są poddane odpowiedniej uwadze i trosce?
  • Czy artykuł był dobrze zredagowany, czy też wygląda na niechlujny lub pospiesznie wyprodukowany?
  • Czy dla zapytania związanego ze zdrowiem zaufałbyś informacjom z tej witryny?
  • Czy poznajesz tą witrynę jako autorytet (wartościowe źródło), kiedy jest wymieniana z nazwy?
  • Czy artykuł dostarcza kompletny, wszechstronny opis tematu?
  • Czy artykuł zawiera wnikliwe analizy lub interesujące informacje, które nie są oczywiste?
  • Czy jest to rodzaj strony, którą dodałbyś do zakładek, zarekomendował lub podzielił się z przyjacielem?
  • Czy artykuł zawiera nadmierną ilość reklam, które odwracają uwagę lub ingerują w podstawową zawartość?
  • Czy widziałbyś ten artykuł w drukowanym magazynie, encyklopedii lub książce?
  • Czy artykuł jest krótki, nietreściwy lub w inny sposób pozbawiony pomocnych informacji?
  • Czy strony są tworzone z dużą starannością o szczegóły, czy też przykładają do nich mniejszą wagę?
  • Czy użytkownicy narzekają widząc podstrony tej witryny?

 

Przezorny zawsze ubezpieczony

Za tymi pozornie lakonicznymi pytaniami stoją konkretne wyznaczniki jakości strony, które poddają się ocenie algorytmicznej i zalecenia:

  • rozbudować witryny i poszczególne podstrony z małą ilością oryginalnej, wartościowej treści
  • podstrony o wyraźnie słabej jakości lub z powieloną treścią usunąć, przekierować do podobnych podstron lepszej jakości lub zablokować ich indeksowanie do czasu poprawienia zawartości
  • zablokować indeksowanie podstron, które powodują duplikowanie zawartości wewnątrz serwisu, np. stron z wynikami wyszukiwania czy tworzonymi w wyniku sortowania elementów
  • ta sama treść dostępna pod różnymi adresami URL powinna posiadać jeden kanoniczny adres (realizacja za pomocą przekierowania 301 lub atrybutu rel="canonical")
  • warto zadbać o zawartość generowaną przez użytkowników (ang User Generated Content) i zaangażowanie społecznościowe
  • statystyki z Google Analytics mogą być pośrednim źródłem wiedzy na temat oceny poszczególnych podstron przez użytkowników na podstawie takich wskaźników jak czas odwiedzin i współczynnik odrzuceń – jest to sugestia, które strony wymagają optymalizacji
  • reklamy umieszczane na stronach nie powinny być agresywne i negatywnie odbierane przez użytkowników (niestety optymalizacja SEO i optymalizacja pod kątem CTR reklam nie muszą iść w parze)
  • zwrócić uwagę co jest widoczne po załadowaniu strony w przeglądarce bez jej przewijania (ang above the fold
  • w kontekście duplikatów zbadać stosunek oryginalnej zawartości, do tej powtarzającej się na wielu podstronach
  • na ocenę strony przez użytkowników często wpływ ma organizacja treści, ich formatowanie i layout – treści powinny posiadać wydzielone za pomocą paragrafów i nagłówków HTML sekcje i zawartość multimedialną w postaci zdjęć, wykresów czy filmów wideo (zawartość powinna być przejrzysta i łatwa w nawigowaniu)
  • treści generowane automatycznie (np. porównywarki produktów) wzbogacić o unikalną wartościową zawartość, np. tworzoną przez użytkowników (taką jak opinie, recenzje, oceny, komentarze).

 
Panda - spadek ruchu w GA
Nie należy czekać z poprawkami do momentu zaobserwowania negatywnych skutków działania nowej wersji algorytmu, np. pod postacią nagłego spadku ruchu w witrynie. Jeśli jednak już nas to spotkało, trzeba podjąć zdecydowane, szybkie działania naprawcze w serwisie. Po optymalizacji witryny dotkniętej przez aktualizację Panda nie można oczekiwać natychmiastowych efektów, ponieważ ocena jakości jest przeliczana okresowo.

 

Odpowiedzialność zbiorowa

Panda - odpowiedzialność zbiorowaCo istotne, Google twierdzi, że niska jakościowo zawartość na części podstron może zaszkodzić pozycjom całej witryny. Dlatego działania optymalizacyjne pod kątem ich jakości powinny dotyczyć nie tylko nowych treści, ale także tych już opublikowanych w serwisie. Niskie jakościowo podstrony należy usunąć, scalić, poprawić ich zawartość lub przenieść do innej domeny, aby nie zaszkodziły treściom dobrym jakościowo. Jak przy każdym zautomatyzowanym działaniu mogą zdarzyć się przypadki błędnej oceny witryny i niesłusznego jej ukarania. Dlatego bez względu na dotychczasową optymalizację i pozycję witryny należy trzymać rękę na pulsie, śledząc i analizując dane z narzędzi dla webmasterów i narzędzi analitycznych, takich jak Google Analytics.

Skomentuj artykuł:

Komentarze

  1. spamerman pisze:

    Google się w d*pie poprzewracało. Zależy im tylko na kasie z AdSense. Oto przyczyna psucia wyglądu SERPów i wprowadzenia Pandy. Tymczasem moje spam blogi zaczęły wskakiwać do TOP10. Jedno jest pewne. Zyskają wydawcy zarabiający na reklamach, stracą sklepy, porównywarki itp.

  2. […] Więcej można też poczytać na ten temat na paru blogach firm pozycjonujących. […]

  3. admin pisze:

    Dzięki za umieszczenie linka do artykułu ;-)

Loading Disqus Comments ...
Loading Facebook Comments ...