Oznaczanie filmów wideo na stronach internetowych

Oznaczanie filmów wideoKilka dni temu Google ogłosiło, że wspiera znaczniki schema.org dla filmów wideo i obecnie jest to rekomendowana przez Google metoda opisywania filmów na stronach internetowych. Warto zwrócić uwagę, że schemat znaczników schema.org jest rezultatem współpracy wyszukiwarkowych gigantów: Google, Bing i Yahoo!. We wpisie na blogu dla webmasterów wymieniany jest także potentat rosyjskiego rynku wyszukiwarek – Yandex. Yandex w listopadzie ubiegłego roku zadeklarował wsparcie swojej wyszukiwarki dla schema.org. Współpraca największych wyszukiwarek przy tworzeniu schema.org może być istotną informacją, jeśli optymalizujemy witrynę nie tylko pod kątem wyszukiwarki Google.

 

Po co oznaczać filmy wideo

 
Roboty Google przemierzają strony internetowe i indeksują ich zawartość, aby potem udostępniać w wynikach wyszukiwania dodane do indeksu dokumenty. Jednym z rodzajów indeksowanej zawartości są filmy wideo, często postrzegane przez użytkowników jako najlepsze wyniki wyszukiwania. Kluczowym warunkiem pojawienia się filmów wideo z witryny w wynikach wyszukiwania jest ich poprawne zindeksowanie przez Google. Jednak aby Google prawidłowo powiązało film wideo z jego zawartością, potrzebne są dodatkowe informacje, tzw. metadane. Szczególnie istotne są trzy właściwości filmu:

  • tytuł filmu
  • opis filmu
  • miniaturka.
Film wideo w wynikach wyszukiwania Google

Film wideo w wynikach wyszukiwania Google

Dzięki tym metadanym Google ma możliwość prezentowania w wynikach wyszukiwania filmów wideo powiązanych z zapytaniami. Informacje otaczające film wideo na stronie są zwykle niewystarczające dla wyszukiwarek. 

Wyniki wyszukiwania wideo

 
Filmy w wynikach wyszukiwania są widoczne w wyszukiwarce filmów Google, ale również w wynikach uniwersalnych, łączących różne typy zawartości (strony internetowe, grafiki, filmy, newsy, itd.). 

Filmy wideo w wynikach wyszukiwania 

Korzyści z filmów wideo w wynikach wyszukiwania

 
Film wideo w uniwersalnych wynikach wyszukiwania posiadają dodatkowe elementy (miniaturka i czas trwania) oraz są chętniej klikane. Według danych firmy RankAbove klikalność (CTR, Click Through Rate) wyników wyszukiwania z miniaturą filmu wideo jest o 41% wyższa niż w przypadku zwykłych wyników tekstowych. Różnica na korzyść filmów jest szczególnie widoczna dla wyników wyszukiwania na ostatnich pozycjach TOP10 (9-10 miejsce). Poza tym badania przeprowadzone przez comScore pokazują, że użytkownicy trafiający na stronę z filmem wideo są bardziej zaangażowani, spędzają w witrynie więcej czasu, odwiedzają większą liczbę stron serwisu, a co za tym idzie współczynnik odrzuceń (ang. bounce rate) jest mniejszy. Dlatego optymalizacja filmów wideo umieszczonych w witrynie może się naprawdę opłacać. 

Oznaczanie filmów wideo

 
Znaczniki schema.org są obecnie rekomendowane przez Google do opisywania filmów wideo w witrynach internetowych. Zapewnienie poprawnego indeksowania filmów wideo składa się z kilku etapów:

  • zastosowanie typu VideoObject ze słownika schema.org do opisania filmów wideo
  • sprawdzenie czy filmy i znaczniki schema.org są dostępne przy wyłączonej obsłudze JavaScript i Flash (typowe odtwarzacze Flash pojedynczego filmu wideo są dobrym rozwiązaniem)
  • zgłoszenie mapy witryny wideo, pomagającej Google odnajdować filmy wideo.

 

Dodawanie znaczników schema.org

 
Znaczniki schema.org należy dodać bezpośrednio do kodu HTML strony wyświetlającej film wideo. Znaczniki schema.org są niewidoczne dla użytkowników (poza kodem strony) i nie wpływają na wygląd dokumentu internetowego. Wymagane są tylko podstawowe właściwości opisujące film wideo, ale dostarczenie dodatkowych informacji może pomóc w zrozumieniu zawartości filmu wideo i poprawić sposób jego prezentacji w wynikach wyszukiwania. 

Kod HTML filmu wideo opisanego znacznikami schema.org może wyglądać na przykład tak:
[html]
<div itemscope itemtype="http://schema.org/VideoObject">
<h2>Film wideo: <span itemprop="name">Rakieta domowej roboty</span></h2>
<meta itemprop="duration" content="T4M27S" />
<meta itemprop="thumbnailURL" content="miniaturka.jpg" />
<meta itemprop="contentURL" content="http://domowe-rakiety.pl/filmik123.flv" />
<meta itemprop="embedURL" content="http://domowe-rakiety.pl/player.swf?video=123" />
<meta itemprop="uploadDate" content="2012-02-27T16:00:00+01:00" />
<meta itemprop="expires" content="2013-02-27T16:00:00+01:00" />
<meta itemprop="height" content="300" />
<meta itemprop="width" content="500" />
<object …>
<param …>
<embed type="application/x-shockwave-flash" …>
</embed>
</param>
</object>
<span itemprop="description">
Film pokazujący jak zrobić rakietę przy pomocy plastikowej butelki i denaturatu
</span>
</div>
[/html]
 

Właściwości obiektu VideoObject schema.org

 
Google zaleca oznaczanie zawartości wideo następującymi znacznikami:

Właściwość Wymagana? Opis
name Tak Tytuł filmu wideo.
description Tak Opis filmu wideo.
thumbnailURL Tak Adres URL wskazujący plik graficzny miniaturki filmu wideo. Obrazek musi mieć wymiary co najmniej 160×90 pikseli, a maksymalnie 1920×1080 pikseli. Zalecane są pliki w formacie .jpg, .png lub .gif.
contentURL Zależy Wymagany jest jeden z parametrów: contentURL lub embedURL.
Adres URL wskazujący plik filmu wideo w formacie .mpg, .mpeg, .mp4, .m4v, .mov, .wmv, .asf, .avi, .ra, .ram, .rm, .flv lub innym formacie wideo. Pliki muszą być dostępne poprzez protokół HTTP.
embedURL Zależy Wymagany jest jeden z parametrów: contentURL lub embedURL.
Adres URL wskazujący odtwarzacz danego filmu wideo. Zazwyczaj jest to URL w atrybucie src elementu <embed>.
duration Zalecana Czas trwania filmu wideo w formacie ISO 8601.
uploadDate Zalecana Data opublikowania filmu wideo w formacie ISO 8601.
expires Opcjonalna Data, po której wideo nie będzie dostępne, w formacie ISO 8601. Nie należy podawać tej właściwości, jeśli nie jest przewidziane usunięcie filmu w określonym czasie.
height Opcjonalna Wysokość filmu wideo w pikselach, łącznie z elementami odtwarzacza.
width Opcjonalna Szerokość filmu wideo w pikselach, łącznie z elementami odtwarzacza.

 

Testowanie znaczników

 
Po dodaniu znaczników schema.org do stron z filmami wideo można sprawdzić czy są one prawidłowo odczytywane przez Google za pomocą narzędzia Rich Snippet Testing Tool. Jeśli nie wykryto żadnych błędów, to metadane zostaną przeanalizowane przy najbliższych odwiedzinach Googlebota.

Testowanie znaczników schema.org

Testowanie znaczników schema.org


 

Schema.org a sitemapy wideo

 
Stosowanie znaczników schema.org nie wpłynie na wykorzystywane do tej pory mapy witryny wideo i kanały mRSS. Co więcej, Google zaleca dalsze stosowanie mapy witryny wideo oprócz znaczników schema.org. Dlaczego? Ponieważ mapa witryny wideo szybciej dostarcza Google informacji o nowych i zaktualizowanych filmach wideo. Jeśli aktualizowana mapa witryny wideo nie będzie udostępniana robotom wyszukiwarek, to dodanie nowych/zaktualizowanych filmów wideo do indeksu nastąpi po automatycznym ich wykryciu w trakcie przemierzania witryny przez Googlebota. Poza tym sitemapy wideo obsługują zaawansowane funkcjonalności, dotyczące ograniczeń prezentowania filmów w określonych krajach i na określonych platformach (np. przeglądarki mobilne). 

Najczęstsze problemy indeksowania filmów wideo

 
Co jest najczęstszą przyczyną problemów w indeksowaniu filmów wideo? Z danych Google wynika, że problemy powodują:

  • blokowanie dostępu do zasobów (plik miniatury, strona z filmem wideo, plik filmu wideo, pliki JavaScript lub inne wykorzystywane do załadowania pliku wideo) w pliku robots.txt
  • pliki graficzne miniatur o niskiej jakości (akceptowane formaty plików są różne, ale ich wymiary muszą mieścić się w zakresie 160×90 do 1920×1080 pikseli)
  • zduplikowane miniatury, tytuły lub opisy (te dane dla każdego filmu wideo powinny być unikalne)
  • niezamierzone ustawienie daty, po której film nie będzie już dostępny, na datę z przeszłości
  • wskazywanie niedostępnych filmów wideo (jeśli film wideo został usunięty, to zalecane jest zwracanie kodu HTTP 404 przez stronę zawierającą wcześniej film wideo i wskazanie daty wygaśnięcia w znacznikach na stronie, mapie witryny wideo lub kanale mRSS)
  • skomplikowany JavaScript i Flash (każdy film wideo powinien występować pod unikalnym adresem URL, a znaczniki schema.org powinny być widoczne po wyłączeniu JavaScript i Flash)
  • ukryte lub trudne do odnalezienia filmy wideo (Google zaleca tworzenie oddzielnych stron dla każdego filmu wideo z opisowym tytułem i unikalnym opisem, na których film jest widoczny i łatwy do odnalezienia).

 

Więcej informacji

 
Ponieważ istnieje teraz kilka sposobów informowania wyszukiwarki o filmach wideo w witrynie, Google udostępniło zebrane artykuły oraz filmy instruktażowe dotyczące indeksowania wideo pod adresem: developers.google.com/webmasters/videosearch/

Skomentuj artykuł:

Komentarze

  1. Pan Snippet pisze:

    Czy udało się Panu odpalić podgląd rich snippet dla videoobject w Rich Snippets Testing Tool? Z tego co widzę w artykule screen „Testowanie znaczników schema.org” przedstawia rich snippet dla „Movie”, nie dla „VideoObject”. Przerabiam oznaczanie klipu embed z youtube … mimo, że Rich Snippets Testing Tool poprawnie odczytuje wymagane dane nie wyświetla prawidłowo Rich Snippeta. Dodam, że snippety takie jak Event czy Product udało mi się ogarnąć bez problemu.

  2. Przemek Sztal pisze:

    @Pan Snippet:

    Faktycznie screen może być mylący. Testowanie znaczników dla typu VideoObject skutkuje wygenerowaniem standardowej wizytówki z tytułem i adresem URL:
    VideoObject - Rich Snippets Testing Tool

    Brak podglądu właściwego wynikom wideo dla strony ze znacznikami VideoObject nie oznacza jednak problemów z samymi znacznikami. Taki sam standardowy podgląd (bez miniaturki filmu) otrzymamy np. dla strony filmu w należącym do Google serwisie YouTube. Należy jedynie zwrócić uwagę na to, czy prawidłowo zostały odczytane wszystkie wymagane właściwości filmu wideo.

    P.S. Narzędzie Rich Snippets Tool po wprowadzeniu obsługi znaczników schema.org nie zawsze nadąża za tymi zmianami ;)

Loading Disqus Comments ...
Loading Facebook Comments ...