SpyWords.pl – narzędzie analizy konkurencji i słów kluczowych

SpyWordsSpywords to narzędzie do analizy konkurencji, porównywania domen oraz analizy słów kluczowych w naturalnych oraz płatnych wynikach wyszukiwania Google.

Narzędzie nakierowane do tej pory na rynek rosyjski, udostępniono także dla polskich użytkowników. Postanowiliśmy przetestować jego możliwości.

 

Funkcjonalność

Zakres danych

Na stronie SpyWords.pl widnieje informacja, że narzędzie daje nam dostęp do danych na temat 13 287 872 zapytań, 501 200 reklamodawców, 2 398 508 domen i 7 534 472 unikalnych reklam.

Zakres danych jest faktycznie tym, za co można narzędzie pochwalić. W pakiecie Unlim mamy dostęp do bardzo dużej ilości informacji.

Szybkość działania

Kolejną zaletą wymienianą przez autorów narzędzia jest szybkość jego działania. I w tym wypadku nie powinniśmy być rozczarowani – czas pobierania danych nie wzbudził moich zastrzeżeń.

Narzędzia

SpyWords to w zasadzie 3 narzędzia, do których mamy dostęp w odrębnych zakładkach. Taki układ jest przejrzysty, może aż za bardzo ascetyczny, ale o tym później.

Narzędzia SpyWords.pl

Narzędzia SpyWords.pl

Analiza własnej domeny

Narzędzie daje nam szybki dostęp do fraz kluczowych, na które rankuje w Google nasz serwis internetowy.

Ogólna analiza widoczności domeny w wynikach wyszukiwania

Ogólna analiza widoczności domeny w wynikach wyszukiwania

Baza słów kluczowych jest rozbudowana, dzięki czemu możemy dowiedzieć się o widoczności naszej witryny w wynikach wyszukiwania dla zapytań, o których nie mieliśmy pojęcia. Pewnym mankamentem jest brak danych na temat popularnych fraz brandowych.

Brak danych dla zapytań brandowych

Brak danych dla zapytań brandowych

Analiza konkurencji

Podobne informacje możemy pobrać dla swojej konkurencji lub dowolnego serwisu internetowego. Dzięki temu dowiemy się na jakie frazy rankuje witryna konkurencyjna i jak na tym tle wypada mój własny serwis.

Słowa kluczowe, na które rankuje analizowana domena

Słowa kluczowe, na które rankuje analizowana domena

Dane te są pomocne w doborze dodatkowych słów kluczowych do pozycjonowania i mogą być uzupełnieniem dla raportu z zakładki Wybór słów kluczowych.

 
Walka domen

Narzędzie Walka domen jest bardzo przydatne, ponieważ umożliwia automatyczne porównanie swojej witryny internetowej z innymi domenami.

Raport pozwala łatwo odnaleźć słowa, na które rankuje konkurencja, a ja nie. Równie łatwo można porównać pozycje swoje i domeny konkurencyjnej dla wspólnych słów kluczowych, otrzymując informację, dla których zapytań zostaliśmy wyprzedzeni przez konkurencję.

Porównanie widoczności domen w naturalnych wynikach wyszukiwania

Porównanie widoczności domen w naturalnych wynikach wyszukiwania

W przypadku Walki domen warto pomyśleć nad rozszerzeniem liczby porównywanych domen. Zbliżone narzędzia pozwalają zwykle na porównanie ze sobą parametrów do 5 różnych domen.

Dane na przestrzeni czasu

Patrząc na zakres zbieranych danych wydaje się, że niewykorzystywanym potencjałem narzędzia jest prezentacja danych historycznych. Przykładowo mogłyby to być wykresy liczby słów kluczowych czy ruchu z wyników wyszukiwania na przestrzeni czasu.

Poprawność danych

Pozycje w naturalnych wynikach wyszukiwania

Porównanie raportu z narzędzia SpyWords z aktualnymi pozycjami w wynikach wyszukiwania prowadzi do wniosku, że dane te często się różnią. Jednak wyjaśnienie tej sytuacji znajdujemy w FAQ:

Nasze dane są aktualne na chwilę skanowania. Obecnie aktualizujemy dane raz w miesiącu. Optymalizacja tego procesu jest nadzwyczaj ważna dla nas i usilnie pracujemy nad algorytmami skanowania, aby nadążać z częstszym aktualizowaniem bazy.

Propozycje słów kluczowych

Zakładka Wybór słów kluczowych jest pomocna w analizie słów kluczowych Zdarza się jednak, że polecane słowa kluczowe są nieoczekiwane.

Propozycje słów kluczowych

Propozycje słów kluczowych

Liczba wyszukiwań słów kluczowych

Liczba wyszukiwań (miesięcznie) słów kluczowych jest zgodna z danymi w Planerze słów kluczowych (konfiguracja uwzględniająca wszystkie lokalizacje).

Planer słów kluczowych w Google AdWords

Planer słów kluczowych w Google AdWords

Dla pozycji Popularność wśród reklamodawców i Średni CPC brakuje informacji na temat sposobu wyliczania/pobierania danych.

Analiza słów kluczowych w SpyWords

Analiza słów kluczowych w SpyWords

Kampanie AdWords

Mechanizm działania narzędzia w tym wypadku polega na zbieraniu słów kluczowych, dla których wyświetla się reklama oraz jej pozycji. Na tej podstawie przeprowadzana jest estymacja z wykorzystaniem narzędzia do planowania słów kluczowych Google AdWords. Z tego w oczywisty sposób wynikają spore rozbieżności raportów z danymi rzeczywistymi.

Analiza widoczności domeny w sponsorowanych wynikach wyszukiwania

Analiza widoczności domeny w sponsorowanych wynikach wyszukiwania

Skala rozbieżności różni się w zależności od konkretnej kampanii reklamowej. Dla kampanii testowej stawki CPC podawane w narzędziu były o 50% wyższe niż te rzeczywiste.

Podobnie jest w przypadku estymowanego budżetu, który zwykle jest istotnie zawyżony. Dla analizowanych kampanii budżet prezentowany w narzędziu wynosił 150-300% realnego budżetu miesięcznego.

Z kolei porównanie ruchu estymowanego z rzeczywistym wykazało, że jest on zaniżony – w przypadku analizowanych kampanii 2 do 4 razy niższy od rzeczywistego.

Dużą zaletą tej funkcjonalności z punktu widzenia reklamodawców jest zebranie w jednym miejscu kreacji reklamowych konkurencji. Wadą jest natomiast brak aktualności danych. W momencie przeprowadzania analizy 19 lutego, dane pochodziły z 20 stycznia. Przydatne byłoby także dostarczenie informacji na temat miejsca wyświetlania reklamy – nad, pod czy obok naturalnych wyników wyszukiwania.

Poza tym trzeba brać pod uwagę, że dane dotyczą rynku polskiego i nie dostarczają informacji, czy nasza konkurencja reklamuje się na rynkach zagranicznych.

Interfejs i UX

Język

Wcześniej wspomniałem ogólnie o sporej przejrzystości danych. Tutaj chciałbym jednak zwrócić uwagę na niedociągnięcia interfejsu i wrażeniach z użytkowania narzędzia. Nie jest to złośliwe wytykanie drobnostek, a wskazówki jak można poprawić użyteczność narzędzia.

Według mnie jednym z ważniejszych elementów wymagających poprawy jest język interfejsu. Mam tu na myśli błędy językowe, zwroty nieprecyzyjne pod względem merytorycznym oraz nienaturalny styl niektórych sformułowań.

Błędy stylistyczne interfejsu

Błędy stylistyczne interfejsu

Warto zlecić przeredagowanie wszystkich treści w serwisie, aby były poprawne językowo i merytorycznie oraz atrakcyjne dla użytkowników. Oto kilka przykładów, na które natknąłem się podczas korzystania z narzędzia:

  • „Śledzić!”
  • „Kupić”
  • „Konkurenci są wysortowani według”
  • „Następnie dane porządkowane są według domen i porównywane, aby uzyskać potrzebne dla Państwa raporty”
  • „Średnia pozycja ogłoszeń danego reklamodawcy”
  • „Czy mogę zamówić raport wg., parametrów indywidualnych?”

 

Layout

Layout narzędzia SpyWords jest według mnie nieatrakcyjny. Składa się na to monotonna kolorystyka, stosowanie cieni, przebłysków i gradientów, które są passé i przywodzą na myśl serwisy sprzed kilku dobrych lat.

Layout bogaty w cienie i gradienty

Layout bogaty w cienie i gradienty

Już samo wykorzystanie czcionek pokazuje dużą niespójność layoutu.

Niespójna typografia

Niespójna typografia

Dobrze sprawdziłby się flat design z wyraźną kolorystyką. Moim zdaniem dobrym przykładem może być pod tym względem szata graficzna narzędzia Ahrefs.com.

Sortowanie i filtrowanie

Dane zwracane przez narzędzia SpyWords mają zwykle formę tabelaryczną. Wiersze w tabeli można sortować po dowolnej kolumnie. Brakuje jednak informacji o domyślnym sortowaniu zwracanych wyników.

Sortowanie wyników w tabeli

Sortowanie wyników w tabeli

Funkcjonalność narzędzia dodatkowo usprawniłoby dodanie możliwości filtrowania zwracanych wyników po wybranych kryteriach. W przypadku słów kluczowych kryterium filtrowania może być przykładowo liczba miesięcznych wyszukiwań, co pozwoliłoby na „odsianie” fraz kluczowych, które mają mały potencjał generowania ruchu.

Wizualizacja wyników

Najważniejszy jest zakres i dokładność dostarczanych danych, ale warto również zadbać o wizualizację wyników, która zaoszczędzi czas potrzebny na wstępną analizę liczb w tabelkach. Inspiracją mogą być rozwiązania stosowane w innych narzędziach, jak Ahrefs czy SearchMetrics.

Wizualizacja danych w SearchMetrics

Wizualizacja danych w SearchMetrics

Przykładem najprostszego ułatwienia może być tabelka z porównaniem parametrów poszczególnych domen. W tym przypadku warto podkreślić wynik domeny “wygrywającej”, np. tak jak jest to robione w narzędziu Open Site Explorer.

Zestawienie domen w narzędziu Open Site Explorer

Zestawienie domen w narzędziu Open Site Explorer

Dane są w pewnym stopniu wizualizowane w zakładce Walka domen. Rozwiązanie jest dość intuicyjne, ale w pewnych przypadkach wykres staje się mniej czytelny.

Interaktywny wykres w zakładce “Walka domen”

Interaktywny wykres w zakładce “Walka domen”

Podsumowanie

Plusy

Najważniejsze zalety narzędzia SpyWords:

  • Zakres danych – dostęp do dużej ilości informacji
  • Czas pobierania i analizy danych
  • Łatwość użytkowania
  • Rozbudowana baza słów kluczowych
  • Możliwość automatycznego porównywania domen.

Minusy

Wady narzędzia SpyWords, które warto poprawić:

  • Brak danych historycznych
  • Brak danych dla zapytań brandowych
  • Częstotliwość aktualizacji danych
  • Duża rozbieżność między raportami a danymi faktycznymi dotyczącymi kampanii reklamowych AdWords
  • Błędy językowe i stylistyczne w interfejsie
  • Szata graficzna
  • Brak filtrowania danych wyjściowych
  • Brak rozbudowanej wizualizacji danych.

 

SpyWords to narzędzie SEM/SEO, które pomimo występujących wad, skutecznie pomaga w doborze fraz kluczowych oraz analizie działań marketingowych konkurencji w obszarze wyszukiwarki Google.

Skomentuj artykuł:

Komentarze

  1. Adam pisze:

    Wskazałeś poważne błędy w najważniejszych funkcjach programu a nie uwzględniłeś ich w końcowym podsumowaniu np. CPC, wyliczanie budżetu jaki przeznacza reklamodawca.

    Ja też tak na szybko przetestowałem co i jak i praktycznie na to samo mogę zwrócić uwagę
    Mam parę uwag…
    dla słowa: bramy garażowe – pokazuje że 10tyś jest wyszukań w miesiącu, a AdWords pokazuje 1tyś.
    dla: kasy fiskalne lublin – pokazuje że jest trzech reklamodawców, a w trybie prywatnym FFoxa jest 10 wyświetlanych. Koszty kliknięcia tez się różnią – podaje 10,35 a AdWords 3,54

    Ogólnie wychodzi na to że sie nie opłaca bo wyniki nie są wiarygodne.
    Znasz inne programy tego typu?

  2. @Adam: Faktycznie przeoczyłem to w podsumowaniu – naniosę poprawkę. Jeśli chodzi o funkcjonalność, to narzędzie lepiej sprawdza się w obszarze SEO niż kampanii AdWords. Pod tym względem w jakimś zakresie podobne jest narzędzie https://pl.semstorm.com.

Loading Disqus Comments ...
Loading Facebook Comments ...