Google+ Lokalnie zastępuje Miejsca Google

Google+ LokalnieGoogle wprowadziło wczoraj Google+ Lokalnie – funkcjonalność, która zbiera rekomendacje osób z Google+ na temat lokalnych firm oraz recenzje i oceny restauracji z serwisu Zagat przejętego w ubiegłym roku przez Google. Usługa jest integrowana z wyszukiwarką, mapami i aplikacjami mobilnymi. Czy oznacza to kolejną rewolucję w zarządzaniu obecnością firmy online?

Co nowego?

Najważniejsze zmiany można streścić w kilku punktach:

  • wpisy firm w Miejscach Google zostały przekonwertowane na swoje odpowiedniki w Google+ Lokalnie (niezależnie od tego czy były zweryfikowane przez właścicieli)
  • w Google+ pojawiła się zakładka Lokalne z wyszukiwarką lokalnych firm
  • opinie z serwisu Zagat zostały zintegrowane z opiniami użytkowników Google
  • strony lokalne Google+ zostały zintegrowane z wyszukiwarką, mapami i aplikacjami mobilnymi
  • opinie zostały sprzężone z kręgami, tak by wyświetlać użytkownikom rekomendacje znajomych.

Strony lokalne w Google+

Przy pierwszym kliknięciu w zakładkę Lokalne jesteśmy pytani o zgodę na udostępnianie naszych opinii dodawanych z konta Google+. Po przejściu do zakładki prezentowane jest nam spersonalizowane (na podstawie lokalizacji, rekomendacji znajomych i popularności) zestawienie wybranych miejsc. Możemy też skorzystać z wyszukiwarki z podwójnym polem wyszukiwania, które uwzględnia lokalizację. Wyszukiwarka pozwala nam na wyszukiwanie konkretnych miejsc lub określonych ich typów, np. hoteli, restauracji, kawiarni. Kliknięcie wyniku wyświetla lokalną stronę Google+ z ocenami, opiniami znajomych, zdjęciami, adresem, godzinami otwarcia, itd. Szata graficzna wpisu kładzie teraz większy nacisk na zdjęcia i opinie. Wpis lokalny w Google+ jest bardziej atrakcyjny wizualnie niż wpisy w Miejscach Google.

Integracja z Mapami i Miejscami Google

Opinie osób z kręgów znajomych mają być widoczne nie tylko w zakładce Google+, ale również na mapach i w wynikach wyszukiwania. Już teraz po kliknięciu linku „więcej informacji” na Mapach Google jesteśmy przenoszeni do strony lokalnej w Google+.

Google+ Lokalnie w Mapach Google

Google+ Lokalnie w Mapach Google

Google+ Lokalnie w wynikach wyszukiwania

Google+ Lokalnie w wynikach wyszukiwania

Google+ Local doczekało się też promocji na stronie głównej Google.com.

Promocja Google+ Local

Promocja Google+ Local

Czyli integracji kolejnych usług z Google+ ciąg dalszy.

Google+ Lokalnie na urządzeniach mobilnych

Zmiany są dostępne w zaktualizowanych aplikacjach Google Maps for Mobile i Google+ dla urządzeń z systemem Android.

Google+ Lokalnie w aplikacjach mobilnych

Google+ Lokalnie w aplikacjach mobilnych

Należy spodziewać się, że wkrótce zostaną zaktualizowane aplikacje Google Maps, Google Places i Google+ dla urządzeń Apple. W efekcie użytkownicy mają mieć dostęp do lepszego wyszukiwania lokalnego na urządzeniach mobilnych.

Recenzje i oceny miejsc

Nie od dzisiaj wiadomo, że na nasze decyzje bardzo duży wpływ mają opinie naszych znajomych. Wiedzą o tym także marketingowcy, którzy starają się wykorzystać potencjał sieci społecznościowych do promowania produktów i usług. W podobnym kierunku zmierza funkcjonalność Google+ Lokalnie, która umożliwia dzielenie się swoimi opiniami i publikowanie zdjęć. Opinie i oceny znajomych możemy zobaczyć w zakładce Google+ Lokalne, uniwersalnych wynikach wyszukiwania i Mapach Google.

Opinie znajomych w Google+ Lokalnie

Opinie znajomych w Google+ Lokalnie

Oceny wszystkich miejsc w Google+ Lokalnie są prezentowane w 30 punktowej skali wykorzystywanej w serwisie Zagat. Zastąpiła ona pięciogwiazdkowe oceny Google. Poza tym w Google+ Lokalnie wykorzystywane są oceny i opinie pochodzące bezpośrednio z serwisu Zagat od lat zbierającego wiarygodne rekomendacje użytkowników. Jednak w przypadku Polski oceny Zagat są dostępne tylko dla wybranych lokali w Warszawie.

Dodawanie opinii na stronie lokalnej Google+

Dodawanie opinii na stronie lokalnej Google+

Oceny mogą być przedstawiane na 2 sposoby. Średnia ocena może uwzględniać kilka aspektów oceny firmy. W przypadku restauracji są to: jakość jedzenia, wystrój i obsługa.

Ocena różnych aspektów firmy

Ocena różnych aspektów firmy

Jeśli poszczególne aspekty nie uzyskały odpowiedniej ilości ocen użytkowników, to wyświetlana jest tylko jedna ocena ogólna uwzględniająca podstawowy aspekt miejsca (w przypadku restauracji będzie to ocena jedzenia).

Ocena ogólna firmy

Ocena ogólna firmy

Firma ocenia firmę

David Mihm podzielił się ciekawą funkcją Google+ Lokalnie – firmy mogą wystawiać opinie innym firmom. Jest to świetny sposób na pozyskanie dodatkowych referencji.

Strony lokalne Google+ a wyszukiwarka

Strony lokalne Google+ mają zastąpić wpisy firm z Miejsc Google. W przeciwieństwie do wcześniejszych wpisów, strony lokalne Google+ będą indeksowane. To kolejny potencjał SEO do zagospodarowania.

Zarządzanie wpisami firm

Google zapowiada, że to pierwszy krok w procesie aktualizacji, a dalsze zmiany będą wprowadzane w najbliższych miesiącach. Kolejne update’y mają uprościć zarządzanie firmami lokalnymi w Google i umożliwić pełne wykorzystanie potencjału funkcji społecznościowych. Co to oznacza? Połączenie Miejsc Google ze stronami firmowymi Google+ i zarządzanie wpisem firmy z poziomu Google+? Z informacji podanych na blogu Google and Your Business wynika, że wkrótce będzie możliwe połączenie strony lokalnej Google+ ze stroną firmową Google+. Google we współpracy z firmami opracowało kilka takich stron Google+ łączących wpisy w sieci G+, informacje lokalne i recenzje:

Strona firmy lokalnej w Google+

Strona firmy lokalnej w Google+

Uruchomienie Google+ Lokalnie w jeszcze większym stopniu wymusza na firmach zaangażowanie w zarządzanie swoim wizerunkiem za pomocą sieci Google+. Strony lokalne Google+ w porównaniu z wpisami w Google Miejsca dostarczają bogatszą zawartość i zwiększają możliwości interakcji między firmami a klientami. W interesie firmy jest wykorzystanie nowego potencjału społecznościowego i tym razem to firmy, a nie użytkownicy, są nakłaniani do zaangażowania w projekt Google+. Ignorowanie Google+ w marketingu online to ryzyko zostania w tyle za konkurencją.

Na razie nadal zalecane jest korzystanie z Miejsc Google do dodawania wpisów o firmach, ale celem Google jest stworzenie pojedynczej strony do zarządzania obecnością firmy online.

Google+ Lokalnie Live

Praktyczne funkcjonowanie nowej usługi można zobaczyć w krótkim materiale wideo:

Skomentuj artykuł:

Komentarze

  1. CapaciousCore pisze:

    Przyznam się szczerze, że nie zdążyłem jeszcze przeczytać całego wpisu jednak odnoszę wrażenie, że walka o dominacje na rynku się mocno zacieśnia.

  2. Jan pisze:

    Hello, mam z tym tematem kilka problemów:
    1, mam 2wie firmy którymi zarządzam, chciałbym połączyć G+ z G+ lokalnie i mapami – jak ro zrobić?
    2, zarządzając google miejscami nie mogę przejść do 2giej firmy? nie wiem czemu a robiłem to z jednego konta!
    3, 2ga firma w G+ lokalnie ma źle umieszcone główne zdjęcie
    4, a w 1wszej firmie nie mogę zmienić gł zdjęcia na inne?
    czy ktoś wie jak mogę uporać się z tymi problemami?

  3. Michał pisze:

    Siemanko

    Masz już stronkę G+ zweryfikowaną !? Z tego co się orientuję, to po stworzeniu G+ lokalnie można je edytować dopiero po weryfikacji danych.

  4. @Michał: W zasadzie przed przejściem na z Google Miejsca na Google Lokalnie miałem zweryfikowane wpisy. Myślę, że procedura jest podobna do wcześniejszych wpisów firm w Google Miejsca. Najlepiej na wstępie zweryfikować dane i cieszyć się możliwością pełnej edycji oraz zweryfikowanym profilem :)

  5. Patryk pisze:

    Dobra alternatywa. :) Łatwiejsza obsługa i czas edycji znacznie się skrócił. :)))

  6. Netss pisze:

    Szkoda, że mając konto Google Apps nie można utworzyć profilu firmy a jedynie stronę w G+.

  7. Bartek pisze:

    Ciekawe kiedy połączą to z miejscami google, tak, aby wszystko było w jednym miejscu.

Loading Disqus Comments ...
Loading Facebook Comments ...