Google wymaga szybkości – czy potrzebujesz CDN (Content Delivery Network)?

Content Delivery Network
Wraz z wprowadzeniem przez Google szybkości dostarczania stron jako czynnika algorytmu wyszukiwarki, nawet mniejsze serwisy mogą teraz potrzebować sieci CDN, aby uzupełnić wydajność swoich podstawowych serwerów.

 

Czym jest Content Delivery Network

 
Content Delivery Network (CDN) jest siecią komputerów używanych do zwiększania szybkości dostarczania serwisów internetowych do użytkowników oraz do zmniejszania obciążenia właściwego serwera webowego. CDN posiada serwery-dostawców rozmieszczone w centrach danych na całym świecie. Każdy z tych serwerów jest zasilany danymi z jednego serwera webowego, z którego zawartość jest przesyłana do każdego serwera w sieci. Kiedy użytkownik odwiedza serwis, to widzi kopię witryny dostarczaną przez jeden z tych połączonych komputerów.

Content Delivery Network

Content Delivery Network


 

Korzyści ze stosowania Content Delivery Network

 
Główną korzyścią korzystania z CDN jest redukcja obciążenia źródłowego serwera. Każdy użytkownik otrzymuje dane z komputera, który CDN uzna za najbliższy w stosunku do komputera użytkownika. To zmniejsza pasmo wykorzystywane przez serwery serwisu. Drugą zaletą jest to, że ta „bliskość” świetnie redukuje czas dostarczenia zawartości, a tym samym przyspiesza działanie witryny w oczach użytkownika. Zmniejszanie czasu wczytywania stron jest bardzo dobre, szczególnie kiedy „użytkownikiem” jest Googlebot, a „dostawa” obejmuje przemierzanie i indeksowanie zawartości serwisu. Dodatkowym plusem korzystania z nowszych, dobrze zapowiadających się CDN-ów jest koszt. Konfiguracja i zarządzanie jest proste (żadnych zmian kodu serwisu), a ceny zaczynają się od kilkuset dolarów za miesiąc. Jest to stosunkowo niedrogo w stosunku do tego, co otrzymuje się w zamian.
 

Content Delivery Network a duplikowanie zawartości

 
Podczas, gdy korzyści wydają się bezsprzeczne, należy pamiętać, że stosowanie CDN-ów, jak każdej innej technologii, wymaga pewnego poziomu zaufania. Użytkownicy sieci CDN ufają, że sieć dostarczy zawartość z najbliższego komputera, najbardziej dostępnego lub z najmniej kosztownej lokalizacji, w zależności od wymagań optymalizacji. Ale czy posiadanie wielu kopii serwisu na wielu komputerach w całej sieci nie prowadzi do problemów związanych z duplikowaniem zawartości?

Ostateczna odpowiedź brzmi: nie. Zewnętrzne roboty wyszukiwarek, takie jak Googlebot, opierają się na nazwie domeny, a nie na adresie IP. Każdy komputer w sieci CDN ma własny adres IP, ale wszystkie wskazują na tę samą nazwę domeny. Dlatego zawartość na każdym z końcowych komputerów jest zasadniczo widziana przez wyszukiwarki jako jedna. Nie ma potrzeby martwienia się o ukaranie za duplikowanie treści.
 

Poprawa uptime’u serwera

 
Dodatkowo użytkownik lub robot wyszukiwarki może odwiedzić serwis, który nie działa. Uptime w przypadku błędów serwera, przerwy w dostawie prądu, a nawet poważnej awarii sprzętowej jest jednym z obszarów optymalizacji, który można poprawić za pomocą CDN. Większy uptime oznacza większe zaufanie. Jeżeli serwis przestaje działać z jakiegoś nieznanego powodu, CDN może automatycznie zareagować w odpowiedzi na niektóre wiadomości serwera (np. błędy 5xx serwera) i scache’ować witrynę. Ogranicza to serwis do statycznej zawartości na ten okres czasu, ale jest to korzystne, kiedy alternatywą pozostaje niedostępność witryny przez bliżej nieokreślony czas.
 

Przyspieszanie serwisu

 
Nie należy lekceważyć korzyści w postaci poprawy szybkości ładowania stron, wynikających z dostarczania zawartości przez sieć CDN. Większość czasu potrzebnego na wczytanie strony zajmuje pobranie przez przeglądarkę zawartości w formie filmów wideo, animacji flash i dużych obrazów. Prędkość może wpłynąć nie tylko na użytkowników serwisu, ale jest również czynnikiem oceny stron uwzględnianym przez roboty wyszukiwarek internetowych.
 

Czas ładowania stron a pozycja w wynikach wyszukiwania

 
Kiedy Google zmieniło sposób wczytywania danych do swojego indeksu w aktualizacji Caffeine, prędkość została wzmocniona jako czynnik wpływający na ranking. Google podczas ustalania kolejności wyników wyszukiwania używa prędkości jako jednego z ponad 200 czynników. Algorytm nadal opiera się głównie na powiązaniu treści, reputacji, itd., ale prędkość zyskała większy udział w tej mieszance elementów. Google posiada strony poświęcone pomocy dla właścicieli i webmasterów w przyspieszaniu ich witryn internetowych. Używanie CDN poprawia szybkość działania serwisu przez zastosowanie pamięci cache, kompresji i dostarczania serwisu z sieci (skracając odległość od docelowego komputera).

Odkąd Search Engine Land dodało obsługę CDN, zauważono znaczny wzrost liczby zindeksowanych stron oraz stron w TOP10 wyników wyszukiwania. Dodanie CDN do serwisu jest warte inwestycji, inwestycji coraz mniej kosztownej w związku z powstawaniem nowych firm, przyczyniających się do wzrostu konkurencji i obniżania cen. Wykorzystanie CDN zwiększa zadowolenie użytkowników witryny oraz wzmacnia działania SEO.

Źródło: searchengineland.com/google-demands-speeddo-you-need-a-content-delivery-network-53427
Grafika: www.flickr.com/photos/caseorganic/3395756521/

Skomentuj artykuł:

Komentarze

  1. K pisze:

    Czy opcję CDN stosuję się dla domeny czy dla całego serwera (w wypadku podpięcia kilku domen do jednego hostingu)? Zależy to od operatora?

  2. Paweł pisze:

    Pięknie wytłumaczone, już wiem o co chodzi, mam nadzieje że zapamiętam na przyszłość ;)

Loading Disqus Comments ...
Loading Facebook Comments ...